Philips verkoopt zijn belang van 30 procent in TP Vision, een samenwerkingsverband op het gebied van tv’s, aan de Taiwanese partner TPV.

Dat maakte het elektronicaconcern maandag bekend.

De verkoopsom is afhankelijk van de toekomstige prestaties van het tv-bedrijf. De transactie levert Philips in ieder geval een betaling van 50 miljoen euro op die wordt verwerkt in de resultaten over het vierde kwartaal.

De licentieovereenkomst tussen Philips en TP Vision blijft van kracht. Wel is daarin de minimale hoogte van de royalty’s die het Nederlandse bedrijf opstrijkt, verlaagd van 50 miljoen euro per jaar naar 40 miljoen euro per jaar.

De paperassen voor de ontbinding van het samenwerkingsverband, dat circa 2 jaar geleden werd opgetuigd, worden naar verwachting in het eerste kwartaal ondertekend. De afronding wordt voorzien in de tweede helft van dit jaar.

Analist Robin van den Broek van ING wees er verder op dat het vooral interessant is wat er gaat gebeuren met het onderdeel Lifestyle Entertainment (audio, video, multimedia en accessoires) van Philips. Philips meldde eind oktober af te zien van de geplande verkoop van dit onderdeel aan het Japanse Funai en de verdere strategische opties te onderzoeken.

Het aandeel Philips noteerde maandag om 12.05 uur in een licht negatieve AEX-index 0,9 procent in de plus op 28,30 euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl